كيف تتوقع اتجاه السعر باستخدام استراتيجية الدعوم والمقاومات للمبتدئين




في هذا المقال سنشرح للمبتدئين في الفوركس كيف تتوقع اتجاه السعر باستخدام الدعوم والمقاومات ، ولكن قبل البدء يجب تعريف مصلطلحات الدعم والمقاومات وشرحهم تفصيليا ، بطريقة بسيطة

تعريف الدعم والمقاومة

الدعم : إن الدعم ببساطة هو النقطة الذي يرتد منها السعر لأعلي وهي تكون مناطق شراء قوية حيث يرتد السعر من البيع ويرتفع بفعل الدعم الي شموع خضراء . مثال هذه الصورة التي توضح مستوي الدعم .




ستجد في هذه الصورة ان اليورو دولار قام بالصعود من الخط المعلم بالأصفر من نقطة  1.08679 وهو مستوي دعم جيد جدا ، كما أن علي اليسار كان هناك مستوي دعم اخر اسفل منه عند نقطة 1.0797 .

الدعوم لديها عدة انواع: فالدعوم هي عبارة عن مجموعة من القمم والقيعان  يتم رسمها بالمؤشرات .و فيبوناتشي ومتوسطات مثل المتوسط المتحرك ومؤشرات اخري ولكن عليك ان تقو بدراسة هذه المؤشرات بعناية .

المقاومة : عشان معقدكش وتفهم يعني ايه مقاومة ببساطة ، من اسمها هي المقاومة اللي بيفضل السعر يقاوم فيها لغاية ماينزل ويرتد يعني العملة كانت طالعة شراء وبعدين ارتدت لبيع وعشان تفهم اكتر بص للصورة اللي تحت دي ...
شايف الخط الاصفر في اليورو دولار عند النقطة 1.12617 شايف ارتدت منها ازاي لتحت بعد ماكانت طالعة لفوق وضاربة في العالي ، اهي دي تعريف خط المقاومة ببساطة في الفوركس .





اشكال المقاومات : هي عكس الدعم مثل الشرح في السطر السابق ولكن العكس ويتم تطبيق عليه مختلف المؤشرات ايضا . من مؤشرات الفيبو والموفينج افريج المتوسط المتحرك .

الفرق بين الاختراق والكسر 

مفهوم الاختراق ده بنقوله علي لما يقوم باختراق خط المقاومة ويصعد لاعلي منها فده اسمه اختراق لان الشمعة كملة صعود واخترقت خط المقاومة .

وعلي العكس من ذلك تعريف الكسر فإنه هو عندما يتم كسر سعر الدعم ويظل الخط في اختراق لأسفل من خط الدعم يعني يكمل نزول عادي .

طب علي أي اساس احنا بنقوم برسم خطوط الدعم والمقاومات في منصة الفوركس ، احنا بنتعامل بمؤشرات وعملية تعليمية بتأخد وقت في مثال في الفوركس ان التاريخ بيعيد نفسه لان كتير بتلاقي نقطة متكررة منها بينزل السعر او يطلع لذلك يجب عليك دراسة الشارت جيدا .

الاختلاف بين مستويات الدعم والمقاومة:

 الدعم والمقاومة  عبارة عن فروقاتبين المشتريين والبائعيين يعني السوق عرض وطلب ولا لو السوق 100% و70 اشتروا و30% كانوا داخلين بيع الاكبر هيكون للشرا طبعا وكذلك في عملية البيع .

فعندما يصل السهم او في الفوركس انا احب التداول بالشموع اليابانية لذا ساشرحها لكم بالشموع اليابانية ، لو الشمعة وصلت لسعر كويس وغالي وانت عايز تبيع تقوم بايع من السعر المناسب ليك ، بس المشتريين في اللحظة دي وجدوا ان ده سعر غالي فمش هيرضوا يشتروا بس في ناس كتير هتدخل بيع لانه سعر مناسب هنا هيكون السوق ليهم لان البيع هيكون اكتر من الشراء فهنا هتقف نقطة الشراء وتتحول الشمعة لبيع لان السوق كله هيدخل بيع فيرتد الشمعة للنزول .

والعكس من كده في عملية الشراء عندما تصل طلبات البيع الي طلبات كثيرة جدا فيبدا سعر العملة في النزول تدريجيا من اعلي قمة الي اسفل قاع وكل ده تحت ضغط السوق ، لغاية مابيوصل لسعر كويس للمشتريين وبيعمل قاع كويس فالمشتريين بيستغلوا السعر ده
وبيبدأو في عمليات الشراء من هذا السعر لانه بيكون سعر مقبول ليهم .

فهي ببساطة سوق وعرض وطلب وهي تعتبر اكثر من عملية حسابية لو انت شاطر في الحساب وبتدرس الشرت كويس فهتقدر تحدد هل ده نقاط القمم والقيعان في اي شارت ومنها ستقوم بالدخول .

لكن واجب عليك ن تتذكر ايضا دراسة الاخبار ووقت السيولة والدخول براس مال مناسب لك وحساب هامش الربح والخسارة ، ولاتنسي اهم شئ في السوق وهم الحيتان الذين يقومون بالتلاعب في السوق .

امثلة بالصور للدعم والمقاومة :

سنوضح لكم بالامثلة العملية علي الشارت مستويات الدعم والمقاومة في الفوركس ، وكيف تقوم باقتناصها ورسمها .

1- مثال علي مستوي اتجاه الدعم 






كما تري في الصورة ان مستوي منطفة الدعم المعلم بالخط الاصفر هي منطقة دعم قوية يرتد منها الشمعة صعودا بشمعة صاعدة وهي منطقة دعم قوية .

2- مثال علي مستوي اتجاه المقاومة 




واخذ بالك انت من المناطق اللي بيرتد منها السهم او الشمعة علي الشارت وتقوم بالهبوط وان السعر ماشي بيحترم الخط  بتاع المقاومة اللي رسمناه مش شرط يمشي معاه بالظبط ممكن يحصل اختراق بسيط جدا اهم حاجة ميكملش صعود ويرجع ينزل تاني ..

وانت لازم تكون محدد نقاط الدخول ، وحجم راس المال اللي هتتداول بيه ، وايه راس المال اللي انت نفسك ممكن تتقبله في الخسارة
ودي اهم حاجة لان الفوركس ليس لاصحاب النفوس الضعيفة .

طيب كده تمام انا عرفت يعني ايه دعوم ومقاومة وازاي ارسم خطوط الدعوم والمقاومة لوحدي طيب ازاي ، اطلع فرص واتعاما انا لوحدي ..
هتلاقي تحت فيدوهات تعليمية كويسة ذاكر منها فيها كل حاجة عن الدعوم والمقاومة ، وقبل كل شئ جرب علي حساب تجريبي قبل مايكون حساب حقيقي .

كيفية رسم نقاط الدعوم والمقاومات 


شرح من قناة Fx borssa


في هذا الفيديو ستتعلم كل شئ عن الدعم والمقاومات بالفيديو بطريقة بسيطة .
ولكن اذا اردت ان تتعلم طرقة رسم الدعم والمقاومات بطريقة صحيحة فأنصحك بمشاهدة هذا الفيديو

يشرح في صاحب القناة في هذا الفيديو كيف تقوم برسم الدعوم والمقاومات بطريقة صحيحة .
واذا كان الفديدو طويل عليك ولكنه مهم وانت تريد شرح عملي اسهل منه فهذا الفيديو من 7 دقائق يشرح لك طريقة رسم الدعوم والمقاومات .

من قناة فوركس يورز


وبهذا اعزائي متابعينا أكون انهيت معك كل ماتودون معرفته عن الدعوم والمقاومات في الفوركس .

إرسال تعليق

أحدث أقدم